انتقاد برخی مردم از تجلیل هشتم ثور
نجیب الله امیری نجیب الله امیری

 

آژانس خبری روز

- کابل

هشتم ثور

 

از هشتم ثور سالروز پیروزی مجاهدین امسال در حالی تجلیل شد که مردم با مشکلات افزایش بهای مواد خوراکی مواجه می باشند.

 

شهروندان کابل از مشکل بلند رفتن قیمت مواد غذایی شکایت داشته از دولت می خواهند تا به جای تجلیل نمایشی از این روز به مردم غریب توجه کرده قیمت ها را در شهر کنترول کند.

 

احمد الله باشنده کارته نو شهر کابل می گوید که دولت مردان کشور به جای فکر کردن به مسایل بنیادی بیشتر به مسایل نمایشی و تشریفاتی توجه کرده که حتا مشکلات مردم را نیز فراموش می کنند.

 

وی می گوید که هرسال یک هفته قبل از فرا رسیدن 8 ثور آنان با مشکلات ترافیکی مواجه شده، زیرا نظامیان در مقابل مسجد عیدگاه به تمرینات نمایشی می پردازند.

 

احمد الله از مقامات دولت می خواهد در پهلوی برگزاری این روزهای تاریخی به فکر مشکلات مردم فقیر نیز باشند.

 

رامین یک باشنده دیگر شهر کابل می گوید در حالی که هزاران تن از شهروندان کشور با مشکلات قیمتی و قحطی مواد خوراکی روبرو هستند، دولت هزاران دالر را خرچ مسایل نمایشی تجلیل از هشتم ثور می کند.

 

وی افزود که دولت به جای این همه پولی که برای تجلیل هشت ثور مصرف می کند اگر مواد غذایی خریده و به مردم فقیر توزیع کند بهترین تجلیل خواهد بود.

 

حبیب الله- کارگری که در چهار راهی کوته سنگی شهر کابل به امید پیدا کردن کاری به این چهار را ه آمده است، می گوید که برای او بهترین جشن و تجلیل همان روزی می باشد که بتواند کاری پیدا کرده و شب چند قرص نان خشک به اطفالش برساند.

 

حبیب الله می گوید که مانند وی دها کارگری دیگر نیز در چهار راه های شهر کابل روز ها به انتظار پیدا کردن کار منتظر می مانند، اما شاید در یک هفته دوبار در روز کار پیدا کنند.

 

وی که در مورد 8 ثور معلومات ندارد می گوید که دولت باید کمی به فکر آنها نیز بوده و به جای مصارفی که برای برگزاری جشن ها می کند، به مردم فقیر نیز کمک کند.

 

اما حسیب الله یک شهروند دیگر کابل که در یکی از ادارات دولتی کار می کند می گوید که هشت ثور سالروز پیروزی مجاهدین بر کمونیست ها بوده و باید از این روز همه ساله تجلیل شود.

 

وی می گوید که این تجلیل باید با مصارف کم صورت بگیرد، زیرا افغانستان کشور فقیر بوده و توانایی پرداخت این همه مصارف را ندارد.

 

در همین حال برخی از نماینده گان پارلمان در حالی که خواهان تجلیل این روز هستند، اما برخی دیگر آنها می گویند که به جای تجلیل این روز، بهتر است دولت تا مشکل مردم ومامورین را حل کند.

 

عزیز احمد نادم نماینده مردم هرات در ولسی جرگه ضمن مخالف با تجلیل هشتم ثور می گوید که این کارهای نمایشی یک چیز اضافی می باشد.

 

آقای نادم می گوید زمانی باید از استقلال کشور تجلیل کنیم که بتوانیم شکم مردم گرسنه را سیرکرده، معاش مامورین خود را داده  و از چنگال صندوق بین المللی پول (IMF) رهایی یابیم.

 

اما عبدالستار خواصی منشی ولسی جرگه می گوید که هشتم ثور روز پیروز جهاد افغانستان بوده و باید از این روز تجلیل شود.

 

به گفته آقای خواصی متاسفانه که امسال این روز مصادف شده است با گرانی قیمت ها در کشور، اما نباید آن را فراموش کرد.

 

این انتقادات از بزرگداشت سالروز پیروزی مجاهدین در کشور در حالی صورت می گیرد که گفته می شود برای برگزاری این جشن هزاران دالر مصرف و با وجود تدابیر شدیدی امنیتی این مراسم با حمله مسلحانه برهم خورده و در نتیجه تعدادی از مردم و نماینده گان ولسی جرگه مجروح و عده دیگر زخم برداشتند.


April 27th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها